آموزش مفاهیم بازار سرمایه بورس و اوراق بهادار برای مبتدی ها

  • شروع کننده موضوع rahele
  • تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است.

rahele

راحله سادات
مدیر کل
مربی دوره
عضویت
3/10/15
ارسال ها
120
Credits
37
ریال
0ریال
بازار سرمایه یکی از مهم ترین چرخه های اقتصادی یک کشور است که به آن دماسنج اقتصاد گفته میشود. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. یکی از اساسی ترین موضوعات در ورود به بازار سرمایه شناخت مفاهیم و درک درست این مفاهیم جهت یک سرمایه گذاری صحیح است. دراین مقاله سعی بر آن شده تا مفاهیم بازار سرمایه با زبانی ساده بیان شوند.

بخش ۱-مفاهیم پایه

۱-سرمایه گذاری



زمانی که فرد در قبال پرداخت یک وجهه مشخص و پذیرش ریسک (معلوم و یا نامعلوم بودن سوددهی) سهامی را در بازارهای سرمایه خریداری میکند اصطلاحا سرمایه گذاری میکند.

۲-معرفی انواع بازار

۱-بازارکالا و خدمات

  • یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی، بازار کالا وخدمات است. در این بازار کلای مورد نیاز با واحد پولی کشور خرید و فروش میشود.
  • در این بازار اشخاص حقیقی و حقوقی نقدینگی خود را به راحتی وارد بازار میکنند و به راحتی میتوانند خارج کنند.
  • ارزش کالا و خدماتی که در بازار می باشد به طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود.
  • در واقع میزان تقاضا و عرضه در بازار کالا و خدمات بر تورم هرکشور میتواند تاثیر بسزایی بگذارد و از این رو یکی از مهمترین بازارهای مالی هرکشور است.
۲-بازارپول

  • بازار پول در واقع معامله ای بین سرمایه پذیر و سرمایه گذار است که سرمایه پذیر موظف است طی یک سال پول را به سرمایه گذار برگرداند. این بازار ویژگی های مثبت زیادی دارد مانند: ریسک کمتر، نقدشوندگی بالا و ارزش اسمی بالا.
  • ابزارهای بازار پول شامل اسناد خزانه (اوراق بهادار کوتاه مدت با سه ماه، شش ماه یا یکسال)، پذیرش بانکی (دستور پرداخت مبلغی معین در تاریخی مشخص)، گواهی سپرده (جوانترین و مهمترین)، اوراق تجاری (نوعی اوراق قرضه کوتاه مدت با سررسید ۲۷۰ روز یا کمتر)، قرادادهای بازخرید و دلار اروپایی است.
  • از مهمترین نهادهای این بازار میتوان به بانک ملی، بانک تجاری، صندوق های سرمایه گذاری، کارگزاری ها و شرکت ها اشاره کرد.
  • بازار پول در کاهش تورم یک کشور نقش حمایت کننده ایفا میکند ولی به طور کامل نمیتواند آن را کنترل کند. با جمع آوری وجوه نقد از بازار کالا و خدمات عرضه و تقاضا متعادل شده و تورم کاهش می یابد.
۳-بازار سرمایه

  • بازار سرمایه بازاری بزرگتر و قدرتمند تر از بازار پولی است و زمان بازگشت وجه به سرمایه گذار بیشتر از یک سال است.
  • در واقع بازارهای سرمایه به جمع آوری سرمایه برای بخش های تولیدی کمک بسیاری میکند. با کاهش نقدینگی در بازارهای پولی و کالا و خدمات و دریافت این سرمایه از سوی شرکت های سرمایه پذیر تولید بالاتر رفته و در نهایت تورم کاهش میابد.
  • یکی از شناخته شده ترین بازارهای سرمایه بازار اوراق بهادار است.
بازارسرمایه از نظر مرحله عرضه اوراق بهادار

۱-بازار(عرضه)اولیه


بازار اولیه بازاری است که در آن سهام یک شرکت یا واحد اقتصادی برای اولین بار در آن عرضه و منتشر می‌شود. عایدی حاصل از عرضه این سهام منبعی در تامین مالی آن شرکت یا موسسه خواهد بود.

  • قیمت اسمی

قیمت اسمی در واقع قیمت سهم در بازاراولیه است. این قیمت در بازار بورس تهران۱۰۰تومان است. یعنی شرکتی که وارد بازار اولیه شده هر سهم خود را ۱۰۰ تومان میفروشد.

۲-بازار ثانویه


بازار ثانویه به منظور ایجاد امکان داد و ستد اوراق منتشره در بازار اولیه و افزایش قابلیت نقدشوندگی آن، تشکیل شده است. در این بازار است که طرفین معامله این امکان را پیدا می‌کنند که علاوه بر تجدیدنظر در اوراق خریداری شده، با خرید و فروش دوباره یا چندباره، تعداد آن را افزایش و یا کاهش دهند و یا اوراق دیگری در سهم دیگری تهیه نمایند. دفعات انجام معامه در بازار ثانویه محدودیتی ندارد، این ویژگی بازار ثانویه است که موجب می‌شود تا نقدشوندگی ابزارهای مالی با جابجا شدن مالکیت آنها، قدرت بیشتری پیدا کند.

۳-معرفی انواع بورس

۱-بورس کالا


سرمایه گذاری در بورس کالا به گونه ایست که یک کالا به طور منظم از سوی عرضه کننده به خریدار و با روش مشخص مورد معامله قرار میگیرد.

۲-بورس اوراق بهادار


بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تاسیس و اداره میشود و این اوراق توسط کارگزاری ها وخریداران داد و ستد میشود.

۳-فرابورس


فرابورس بازاری رسمی می باشد که در آن شما به سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار می پردازید و تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزار های مالی و پوشش خلاءهای ناشی از عدم دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه، تشکیل شده است.

۴-انواع شرکت ها

۱-شرکت های سهامی عام


شرکت هایی که قسمتی از سهام خود را در اختیار مردم قرار میدهند و سرمایه خود را از این طریق فراهم میکنند.

۲-شرکت سهامی خاص


شرکت هایی که تمامی سرمایه توسط موسسین تامین میشود.

۵- صورت های مالی


صورت های مالی در واقع عملکرد و صورت های بازدهی یک شرکت در یک بازه رمانی مشخص است. صورت های مالی در تصمیم سرمایه گذار برای سرمایه گذاری موثر است.

۶-سال مالی


شرکت ها برای فعالیت ها و تهیه صورت های مالی خود، یک دوره زمانی یک ساله را با آغاز و پایان مشخص تعیین می کنند که به آن سال مالی شرکت گفته می شود. سال مالی اکثر شرکت های بورس تهران از ابتدای هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال تعیین می شود.

۷-شرکت های کارگزاری


شرکت های کارگزاری در واقع بنگاه های معاملاتی هستند که به افراد کمک مکینند تا خرید و فروش سهام برایشان راحتتر شود. این شرکت ها در واقع واسطه بین سهام دار و سازمان بورس هستند. کارگزاران علاوه بر خدمات معاملات سهام، خدمات دیگری همچون صندوق سرمایه گذاری، سبدگردانی، مشاوره و آموزش را به سهامداران ارائه می دهند.

حدود ۱۰۷ شرکت کارگزاری بورس در ایران فعالیت می کنند که اسامی و اطلاعات تماس آنها را می توان در سایت سازمان بورس به آدرس یافت.

بخش ۲-مفاهیم تخصصی

۱- پرتفو (Portfolio) یا پرتفوی



برای کاهش ریسک سرمایه گذاری معمولا توصیه میشود از سبد سرمایه گذاری استفاده شود. کارشناسان بازارهای سرمایه توصیه میکنند سرمایه گذاران تمام نقدینگی خود را صرف خرید یک سهم نکنند و این سرمایه را برای خرید سهام شرکت های مختلف تقسیم کنند. پرتفو در واقع همین سبدهای سرمایه گذاری در چند شرکت است. این کار کمک میکند تا درصورت کاهش ارزش یک سهم، فرد متضرر نشود و ارزش دیگر سهام های خریداری شده او حفظ شود.

۲- کد معاملاتی


خرید و فروش در بازار سرمایه نیازمند یک کد بورسی است که مختص به هر سهامدار است. این کد کارکردی شبیه به شماره حساب بانکی دارد و انتقالات و داد و ستدها از طریق آن صورت میپذیرد. در واقع کد بورسی زمان ورود شما به بازارسرمایه را کاهش میدهد و به جای ثبت مشخصات خود در هر خرید و فروش یک بار برای همیشه از طریق کد بورسی وارد بازار بورس میشوید.

این کد متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است. برای دریافت این کد باید به یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس مراجعه کنید. برای یافتن آدرس و مشخصات کارگزاری های فعال می توانید به سایت سازمان بورس به آدرس مراجعه کنید.

۳-نماد شرکت‌های بورسی


برای شناسایی شرکت های موجود در بازارهای سرمایه معمولا نمادی برای این شرکت ها در نظر گرفته میشود این نماد از حرف اول گروه صنعتی به علاوه نام شرکت گرفته میشود.

در این بخش به معرفی چند نماد بورسی اشاره شده است:

  • گروه واسطه گری های مالی: شرکتهای سرمایه گذاری، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و بانکها در این گروه قرار دارند. حرف اختصاری آن «و» است مانند وخارزم (شرکت سرمایه گذاری خوارزمی)، وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر)، وبصادر (بانک صادرات) و …
  • گروه فلزات: حرف اختصاری آن «ف» است. مانند فاراک (ماشین سازی اراک)، فلوله (لوله و ماشین سازی ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و …
  • گروه صنایع شیمیایی و نفت: شرکتهای پالایشگاهی و پتروشیمی در این دسته اند. حرف اختصاری آن «ش» است. مانند شاراک (پتروشیمی اراک)، شصفها (پتروشیمی اصفهان)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و …
  • گروه خودرویی: حرف اختصاری آن «خ» است. مانند خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا)، خپارس (پارس خودرو) و …

نماد کلیه شرکتهای فعال در بازار بورس و فرابورس از سایت شرکت فناوری بورس تهران به آدرس قابل مشاهده می باشد.

۴-شاخص


شاخص در واقع نماینگر وضعیت بازار طی دوره های قبل و زمان جاری است.

۱-شاخص کل: شاخص کل در واقع نشانگر بازدهی بازاراست و تغییرات مثبت و منفی آن را نمایش میدهد. برای محاسبه بازدهی بازار طی یک زمان مشخص معمولا شاخص کل آن سنجیده میشود. تغییرات مثبت و منفی در شاخص کل نشان از رشد و نزول قیمت سهام صنایع است.

۲-شاخص مالی: شاخص مالی در واقع نشان از روند بازدهی شرکت های سرمایه گذاری است.

۳-شاخص صنعتی: حاصل کسر شاخص کلی از شاخص مالی عددی است که به آن شاخص صنعتی گفته میشود و نشان از بازدهی شرکت های غیرسرمایه گذاریست.

۴-شاخص ۵۰ شرکت فعالتر: سازمان بورس هر چند وقت یکبار (معمولاً به صورت فصلی) براساس وضعیت معامله شرکت ها و نقدشوندگی آنها ۵۰ شرکت فعالتر یا برتر را اعلام می کند که این شاخص بازگوکننده روند رشد این شرکت هاست.

۵-شاخص بازده نقدی: بازدهی شرکتها به جهت بازده سود خالص همان شاخص بازده نقدی است.

۵-سود پیش بینی شده (EPS): سودی که هر شرکت بابت هر سهم پیش بینی میکند. این سود در ابتدای سال مالی توسط مدیران شرکت ها پیش بینی میشود و به سرمایه گذاران اعلام میشود. تخمین این سود در قیمت سهام موثر است.

برای به دست آوردن EPS باید سود خالص شرکت (پس از کسر مالیات) را بر تعداد سهام شرکت تقسیم نمود. عدد EPS را می توان در صورت سود و زیان شرکت‌ها با عنوان «سود هر سهم پس از کسر مالیات» پیدا کرد.

۶- تعدیل سود: زمانی که سود پیش بینی شده تغییر کند اصطلاحا تعدیل صورت میگیرد. تعدیل سود نسبت به سود پیش بینی شده عدد واقعی تریست. این تعدیل گاها مثبت و گاها منفی است و بر قیمت سهام تاثیرات زیادی دارد.

۷-سود تقسیمی (DPS): سودی که پس از کسرمالیات به ازای هر سهم به سرمایه گذار پرداخت میشود سود تقسیمی است. رقم اختلاف بین DPS و آخرین EPS به صورت اندوخته در شرکت باقی می ماند که می تواند از نوع اندوخته قانونی یا عادی باشد. اندوخته قانونی سهمی از سود است که طبق قانون بورس باید در شرکت باقی بماند.

۸- بسته شدن نماد: تغییرات اساسی در یک شرکت همچون تعدیل سود، تغییر محل، تغییر در هیئت مدیره و … در صورتی امکان پذیر است که نماد شرکت در بازار بورس بسته شود و پس از اعمال تغییرات مجددا با قیمت های جدید وارد بورس میشوند.

۹-افزایش سرمایه: افزایش سرمایه به منظور تامین مالی برای طرح های توسعه، افزایش سرمایه در گردش و اصلاح ساختار سرمایه و …انجام میشود.

افزایش سرمایه از ۳راه زیر انجام میشود:

  • از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه (افزایش سرمایه از محل اندوخته های شرکت انجام میشود)
  • از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم(دادن برگه های حق تقدم به سهام داران و افزایش سرمایه)
  • از محل صرف سهام (حق تقدم از سهامداران گرفته میشود و سهام برای فروش به متقاضیان ارائه میشود)

۱۰-دامنه نوسان قیمت سهم: سازمان بورس تهران برای جلوگیری از نوسانات شدید میزان نوسان را ۵ درصد اعلام کرده است. این نوسان به معنی آن است که یک سهم نسبت به روز قبل خود فقط ۵ درصد میتواند کاهش یا افزایش داشته باشد. دامنه نوسانات در بازار فرابورس نیز۵ درصد است. در زمان عرضه اولیه سهام و روز بازگشایی نماد معاملاتی مطابق شرایطی که در دستورالعمل معاملات ذکر شده است، سهام بدون محدودیت در مقدار نوسان قابل معامله خواهد بود.

۱۱-صف خرید و صف فروش: در فرآیند معامله در بازار بورس اوراق بهادار نیز همانند سایر بازارها، طرف عرضه همان فروشندگان هستند که تمایل دارند سهام خود را بفروش برسانند و طرف تقاضا نیز خریداران یک سهم هستند که تمایل دارند آن سهم را بخرند. در شرایط عادی و در زمان فعالیت بازار (۹ الی ۱۲:۳۰)، همواره تعدادی خریدار و تعدادی فروشنده در حال داد و ستد و انجام معامله هستند که اطلاعات (تعداد و حجم) مربوط به ۳ قیمت نخست هر بخش (خرید و فروش) در تابلو معاملات قابل مشاهده است.

زمانی که سهام یک شرکت باارزش شود. تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها افزایش میابد و صف ها برای خرید این سهام ها شکل میگیرند. حال زمانی که ارزش یک سهام سقوط کند صف برای فروش این سهام ها شکل میگیرد و عرضه سهام شکل میگیرد.

۱۲- نسبت پی به ای (P/E): این نسبت بیان کننده نسبت قیمت (Price) یک سهم به پیشبینی سود سهام (EPS) آن است. درواقع پی به ای یك سهم به ما می گوید كه سرمایه گذاران حاضرند به ازای دریافت هر ریال سود یك شركت، چند ریال برای خرید آن بپردازند.

نسبت پی به ای، با سود با حداقل ریسک (شامل سود بانکی و سود اوراق مشارکت) مورد مقایسه قرار می گیرد و ملاکی از دوره بازگشت سرمایه است.

از نسبت پی به ای برای ارزش‌گذاری سهام استفاده می شود اگر سود بانکی و سود بدون ریسک کاهش یابد در طرف مقابل پی به ای بازار رشد خواهد کرد چرا که انتظار زمان بازگشت سرمایه بیشتر می شود.

نکته:

  • یكی از رایج ترین اشتباهاتی كه سرمایه گذاران مبتدی انجام می دهند خرید سهام صرفا” بر مبنای نسبت پی به ای است. پی به ای بالا ممكن است به معنی بیش نمایی ارزش سهم باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد كه بعدا” به سرعت پایین نیاید.
  • از طرفی پی به ای پایین لزوما” به این معنی نیست كه ارزش یك شركت كم نمایی شده، بلكه به معنای آن است كه بازار معتقد است شركت در آینده‌ی نزدیك با مشكل روبرو خواهد شد. عامل مهم تر که باید در خرید سهم مورد توجه قرار بگیرد، روند تغییرات پی به ای و توانایی شرکت برای افزایش سوددهی در طول زمان است.

۱۳-حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss): درصورتی که معامله گران با دیدگاه کوتاه مدت و بلندمدت وارد بازار بورس شوند برای زمان خروج خود حدسود و حدضرر مشخص میکنند.

حد سود به معنای هدف قیمتی است که معامله گر مورد نظر با رسیدن قیمت دارایی (سهام یا سایر اوراق بهادار) خود به آن مقدار، شناسایی سود نموده و با فروش دارایی از معامله خارج می‌شود.تعریف حد ضرر نیز مشابه حد سود است، با این تفاوت که در این حالت خروج از معامله با هدف جلوگیری از افزایش زیان انجام می شود.

۱۴- تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis): تحلیل بنیادی در واقع رویکردی برای پیش بینی بازارهای مالی براساس دادهای دریافتی از نوسانات اقتصادی در سطح ملی و جهانی و صورت های مالی شرکت ها است. در تحلیل بنیادی عوامل مختلف بر قیمت سهام مورد بررسی قرار میگیرد. این تحلیل برای افراد با دیدگاه بلندمدت مناسب است.

از جمله موارد بررسی شده در تحلیل بنیادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا شرایط ‌کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟
  • نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چه وضعیتی است؟
  • نرخ‌های ‌بهره بانکی در حال افزایش هستند یا کاهش؟
  • تقاضای داخلی و جهانی برای کالاهای تولیدی شرکت در چه وضعیتی است؟ قیمت جهانی نفت، اونس طلا، فلزات و… به چه صورت در حال تغییر است؟
  • آیا چشم انداز صنعتی که شرکت در آن حوزه فعالیت می کند مثبت و رو به رشد است یا خیر؟

۱۵- تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): تحلیل تکنیکال رویکردی برای پیش بینی وضعیت آتی بازارهای مالی مبتنی بر مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در تحلیل تکنیکال از نمودارها و روش های ریاضی استفاده میشود و برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت هستند بسیار مناسب است.

۴ فرض اصلی در تحلیل تکنیکال شامل:

  • هر آنچه که در مورد اوراق یا کالای مورد معامله (سهام، ارز، سکه طلا و …) حائز اهمیت می باشد، در قیمت آن گنجانده شده است و نیازی به بررسی اخبار و وقایع مربوط به آن نیست.
  • تغییرات قیمت اوراق یا کالای مورد معامله تصادفی نیست، بلکه از روندهای مشخصی پیروی می کند که با شناسایی آن روندها، می توان قیمت آتی را پیش بینی نمود.
  • در بررسی قیمت اوراق یا کالای مورد معامله، «چگونگی» از «چرایی» بیشتر اهمیت دارد. در تحلیل تکنیکال به جای این که به دنبال آن باشیم بفهمیم چرا قیمت تغییر کرد، می‌خواهیم بدانیم چگونه تغییر می‌کند.
  • تاریخ خودش را تکرار می‌کند، یعنی روانشناسی جمعی سرمایه گذاران در دوره های مختلف، یکسان است بنابراین نوسانات آینده بازار شبیه نوسانات گذشته است.

۱۶-صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک (Mututal Funds): صندوق های سرمایه گذاری مشترک به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر عمل کند و با جمع آوری منابع مالی از مردم در سبدهای مختلف سرمایه گذاری میکند. صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوقی است که بخش عمده منابع خود را به سرمایه گذاری در سهام و یا اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می دهد و معمولاً دارای حداقل سود تضمینی است. صندوق سرمایه گذاری مختلط صندوقی است که منابع خویش را به سرمایه گذاری در سهام و یا اوراق بهادار با درآمد ثابت و اوراق مشارکت اختصاص می دهد و در واقع ترکیبی از دو صندوق فوق است.

۱۷-اوراق اجاره: اوراق اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است.

  • در اوراق اجاره حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می شود.
  • افرادی که پول مازاد دارند، می توانند با خرید اوراق اجاره که در بورس داد و ستد می شود، در فواصل زمانی مشخص (مثلا سه ماهه)، سود معینی را دریافت نموده و هر زمان که به پول نیاز داشتند نیز این اوراق را ازطریق بورس، به سایر متقاضیان بفروشند.

۱۸-اوراق قرضه: اوراق قرضه اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشاردهنده متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند.

  • دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.
  • از نظر سررسید، اوراق قرضه به سه دسته کوتاه مدّت، میان مدّت و بلندمدّت تقسیم می‌شوند. سررسید اوراق کوتاه مدّت بین یک تا پنج سال، سررسید اوراق میان مدّت بین پنج تا ده سال و سررسید اوراق بلند مدّت معمولاً بیش از ده سال است.

۱۹-اوراق مشارکت: اوراق مشارکت بر دو نوع بورسی و غیربورسی است. اوراق مشارکت بورسی اوراقی اند که قابل معامله در بازار بورس و فرابورس هستند. اوراق غیربورسی اوراقی اند که صرفاً با تایید بانک مرکزی حمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شوند و قابل معامله در شعب بانک‌های عامل (بازار پولی) هستند.

  • اوراق مشارکت دارای سود ثابت علی الحساب است، بنابراین معمولا به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سبد سهام در بازاهای ریسکی در نظر گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک پذیری و شرایط موجود بر بازار بخشی از سرمایه خود را به خرید اوراق مشارکت اختصاص می‌دهند.
  • با توجه به ثابت بودن سود اوراق مشارکت، این اوراق بر خلاف سهام های ریسکی موجود در بازار که نیازمند تحلیل های فاندامنتالی و تکنیکالی هستند به تحلیل خاصی نیاز ندارد.

۲۰- مفهوم کف حمایتی و سقف مقاومتی

  • کف حمایتی سطحی از قیمت است که انتظار می رود قدرت نیروی تقاضا به اندازه ای باشد که از کاهش بیشتر قیمتها جلوگیری نماید. به بیان ساده، حمایت جایی است که روند کاهش قیمت احتمالا در آنجا متوقف می‌شود. با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا رویرو هستیم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمتها میشود.
  • سقف مقاومتی سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید. به بیان ساده مقاومت جایی است که روند افزایش قیمت احتمالاً در آنجا متوقف می‌شود. با رسیدن قیمت به این سطح معامله گرانی که قصد شناسایی سود دارند، عموماً اقدام به عرضه شدید می‌کنند.
  • شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی یکی از مباحث مهم تحلیل تکنیکال است و بسیاری از معامله‌گران کوتاه مدتی، سیستم معاملاتی خود را بر این اساس (خرید در کف و فروش در سقف) طراحی می‌کنند.
نکات تکمیلی


ازجمله پیج های اینستاگرامی مفید در زمینه آموزش بورس میتوان به موارد زیر اشاره میکند:


و ازجمله پادکست های مفید در این زمینه میتوان به کانال های زیر اشاره کرد:

دروس کاربردی بورس ما


نوشته اولین بار در . پدیدار شد.

موضوع حذف شده است
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

موضوعات مشابه


بالا